Signaliseren van werken met verkeerskegels
Signaliseren van werken met verkeerskegels:
Zodra je een verkeerskegel op straat of op een werf ziet, weet je dan dat er werkzaamheden worden uitgevoerd. De kegel heeft dus een duidelijke signaalfunctie.
Een kegel is een duidelijk zichtbare markering, die vaak wordt gebruikt bij werkzaamheden of tijdens sporttrainingen.
Hoe zit het nu met de verkeerskegel anno 2023? Het lijkt zo'n simpel item en zo ziet hij er natuurlijk ook uit, toch valt er veel over te vertellen.
Het lijkt evident dat de verkeerskegel goed zichtbaar, veilig en gemakkelijk toepasbaar is. Dit alles om de veiligheid van de weggebruiker en wegwerker te vergroten.
Aan welke eisen moeten verkeerskegels voldoen?
Wanneer je gebruik maakt van verkeerskegels op de openbare weg, dan moeten deze:
o In een fluorescerende kleur zijn
o Minimaal 0,50m hoog zijn in de bebouwde kom en minimaal 0.75m buiten de bebouwde kom.
o Daarnaast moet de kegel, zoals de naam al verraad kegelvormig zijn. De voetplaat moet vierkant zijn, zodat de kegel bij het omvallen niet kan wegrollen.
o De kegel dient uit één stuk te worden gegoten en mag bijgevolg geen losse delen te bevatten.
De witte reflecterende banden dienen te worden uitgevoerd met folie klasse 1 of 2. Deze hogere reflectieklasse is herkenbaar aan de honingraat structuur. In het donker aangelicht is de kegel van veraf zichtbaar, daarom ook zeer geschikt voor het afzetten van werven in de avond- en nachturen.
De verkeerskegel dient te worden vervaardigd uit gevulcaniseerd rubber uit één stuk. Als een voertuig over deze kegel heen rijdt komt de voet dus niet los van de kegel.
Verder is deze verkeerskegel geheel reflecterend. Dat geldt zowel voor de oranjerode als de zilveren banden. Hierdoor is de kegel niet alleen geschikt voor gebruik overdag, maar ook in het donker.
De rode/oranje banden dienen een speciale behandeling te hebben ondergaan waardoor ze beter bestand zijn tegen verkleuring door UV en allerlei weersinvloeden.
Ook over het ontwerp moet goed worden nagedacht. Door zijn specifieke vorm gaat de verkeerskegel minimaal rollen als hij omwaait of omvergereden wordt.
Daarnaast is de voet zodanig ontworpen dat water goed onderdoor de kegel kan doorlopen. Dus bij hevige regenval blijft de verkeerskegel prima op zijn plaats staan.
Lichtgevende veiligheidskegel:
Het reflecterende materiaal moet voldoen aan klasse 1 of 2. Deze folie met honingraat heeft een levensduur van 10 jaar.
Welke materiaaltypes zijn er?
o Verkeerskegel van soepel PVC, een zachte materiaalsoort die altijd weer terugveert naar zijn oorspronkelijke vorm.
o Verkeerskegel van gevulkaniseerd rubber uit 1 stuk. De afzetkegel en voet zijn uit 1 stuk gegoten waardoor de voet niet kan loslaten van de kegel.
o Verkeerskegel met normaal uitgevoerde voet. Deze voet heeft noppen aan de onderzijde waardoor de kegel stabieler staat en regenwater er goed onderdoor kan lopen.
o Verkeerskegel met extra verzwaarde voet. Deze afzetkegel is aanzienlijk zwaarder van gewicht en waait daardoor minder snel omver.
U vindt ons assortiment kegels hier.